ένα blog για τους αγώνες, τα όνειρα, τις ελπίδες του κόσμου της αριστεράς της αντίστασης

λόγια ποιητών ...

Αλλού αν γεννηθείς, αλλού κι αν πας,
παντού θα σε χτυπούν, αν δε χτυπάς!

(από το ποίημα «Θα γεννηθώ ξανά») κώστας βάρναλης



εναντια σε ΠΟΛΕΜΟ και ΙΜΠΕΡΙΑΛΙΣΜΟ

Δευτέρα 18 Μαΐου 2015

"Γιατί ο Σαιμπάμπα είναι τέτοια απειλή; ...; Είναι γιατί οι ιδέες έχουν δύναμη."

Ένας δάσκαλος στη φυλακή
  της Manisha Sethi Delhi *
   Σήμερα, καθηγητές από διάφορα πανεπιστήμια του Δελχί ξεκινούν απεργία πείνας σε αλληλεγγύη με τον συνάδελφό τους Δρ. G. N. Saibaba. Συμπληρώνεται ένας ακριβώς χρόνος από την απαγωγή του Σαιμπάμπα   από την αστυνομία της Μαχαράστρα, τον οποίο στην κυριολεξία έβγαλαν σηκωτό από το αμάξι του, του έδεσαν τα μάτια, και τσουβαλιασμένο τον μετέφεραν στην αρχή στο τοπικό αστυνομικό τμήμα, από κει στο  Αχερί  και κατόπιν στην Nαγκμπούρ. Μια δοκιμασία που κράτησε 72 ώρες χωρίς σταματημό.

 Κάτι τέτοιο δεν αποτελεί έκπληξη για όσους γνωρίζουν καλά τις μεθόδους κράτησης της αστυνομίας μας – παρά τις οδηγίες που δόθηκαν από το Ανώτατο Δικαστήριο – όμως αυτό που το κάνει πιο διεστραμμένο είναι το γεγονός ότι ο Σαιμπάμπα είναι κατά 90% ανάπηρος και καθηλωμένος σε αναπηρικό καρότσι. Υποφέρει από καρδιακό νόσημα και υπέρταση. Σύρθηκε σαν σακί με πατάτες σ'  αυτό το μακρύ ταξίδι, από το Δελχί στο  κρατητήριο του Αχερί , στο δικαστήριο, και τέλος στο κελί απομόνωσης της Nαγκμπούρ. Αναγκάστηκε να περάσει αυτές τις τρεις μέρες στο αναπηρικό του καρότσι. Όταν έφτασε στη Nαγκμπούρ, στερημένος από ύπνο, φαγητό, φάρμακα, ακόμη και πρόσβαση στην τουαλέτα, ο Σαιμπάμπα λιποθύμησε αιμορραγώντας από τα αυτιά και τη μύτη.

Ποια ειδεχθή εγκλήματα διέπραξε ο   Σαιμπάμπα  που επέβαλαν αυτήν τη σύλληψη αλλά και την επίθεση ενάντια στην αξιοπρέπεια και τη ζωή του; Ο Σαιμπάμπα έχει κατηγορηθεί με βάση διάφορες διατάξεις του αντιτρομοκρατικού νόμου UAPA (Νόμος για την Πρόληψη Παράνομων Δραστηριοτήτων). Κανένα όμως άρθρο αυτού του νόμου (άρθρα 13,18, 20, 38, 39) δεν έχει σχέση με κατηγορίες για βίαιες ενέργειες. Αντίθετα έχουν σχέση με τη συμμετοχή σε τρομοκρατική οργάνωση και την υποστήριξη σε μια τέτοια οργάνωση. Ο Σαιμπάμπα έχει υπάρξει τολμηρός και ευθύς  επικριτής της Επιχείρησης Πράσινο Κυνήγι αλλά είναι και μια σεβαστή προσωπικότητα στα ζητήματα των δημοκρατικών δικαιωμάτων.

Σύμφωνα με τον UAPA, η “πρόθεση” ενός υπόπτου είναι σημαντική για την καταδίκη του  σαν τρομοκράτη (“οποιοσδήποτε δρα με πρόθεση να απειλήσει ή είναι πιθανό να απειλήσει την ενότητα, ακεραιότητα, ασφάλεια και κυριαρχία της Ινδίας...”). Επιπλέον η γενικόλογη διατύπωση “παράνομη δραστηριότητα” ως “κάθε δραστηριότητα ενός ατόμου ή μιας ένωσης (είτε διαπράττοντας κάτι με έργα ή με λόγια, είτε προφορικά είτε γραπτά, είτε με νοήματα, είτε με φυσική παρουσία, είτε διαφορετικά)”, στην πράξη δίνει την εξουσία στην κυβέρνηση να ποινικοποιήσει κάθε ιδέα, σκέψη, τέχνη ή κείμενο που αντικρούει τα κυρίαρχα αφηγήματα της ανάπτυξης, της διακυβέρνησης και της κοινωνικής ανισότητας. Η διάπραξη μιας βίαιης πράξης έχει γίνει πια κάτι το δευτερεύον στις κατηγορίες για τρομοκρατία. Είναι πια το τι λες, τι γράφεις ή τραγουδάς.

Παραθέτοντας δικαστικές αποφάσεις από όλον τον κόσμο που υποστηρίζουν τη διάκριση ανάμεσα στην ενεργό και την παθητική συμμετοχή σε απαγορευμένες οργανώσεις – ανάμεσα στη συμπάθεια σε ένα σκοπό και στη συμμετοχή σε μια βίαιη πράξη προς επίτευξη αυτού του σκοπού -  το Ανώτατο Δικαστήριο, στην απόφασή του στην υπόθεση Πολιτεία της Κεράλα εναντίον Raneef, (2011), παρατήρησε: “Ζούμε σε μια δημοκρατία και οι παραπάνω παρατηρήσεις έχουν ισχύ σε όλες τις δημοκρατίες”.

Το Ανώτατο Δικαστήριο ήταν μάλλον πολύ αισιόδοξο. Διότι σε καθημερινή βάση στα δικαστήρια, οι δημόσιοι κατήγοροι ισχυρίζονται ότι η κατοχή βιβλίων, περιοδικών, υπολογιστών, αφισών, τραγουδιών και cd  αποδείχνει την ενοχή όσων κατηγορούνται για τρομοκρατία. Η δέσμευση του κατηγορούμενου υπέρ της δικαιοσύνης και της ισότητας παρουσιάζεται σαν ενοχοποιητικό στοιχείο. Και σε καθημερινή βάση οι δικαστές αποδέχονται αυτήν την απατηλή επιχειρηματολογία και αρνούνται την αποφυλάκιση με εγγύηση. Υπάρχει κανένας λόγος να αρνηθούν στον Σαιμπάμπα  την εγγύηση τρεις φορές, δυο φορές από το δικαστήριο του Γκαντσιλόρι  και μια από το Ανώτατο Δικαστήριο της Nαγκμπούρ, για αξιακούς λόγους και λόγους υγείας; Μπορεί κανείς να φανταστεί κάποιο σοβαρό λόγο να αρνηθούν την εγγύηση στην τραγουδίστρια Sheetal Sathe του συγκροτήματος Kabir Kala Manch, οκτώ μηνών έγκυο, η οποία παραδόθηκε μόνη της στην αστυνομία; Τα δικαστήρια μας όμως μπορούν.

Το δικαστικό σύστημα μοιάζει με μια περιστρεφόμενη πόρτα, όπου κάποιοι σέρνονται στα δικαστήρια με έτοιμα πακέτα κατηγοριών βάσει του UAPA  (μαζί με ορισμένα άρθρα του ποινικού κώδικα για ποικιλία), τους αρνείται αποφυλάκιση με εγγύηση, κρατούνται για μεγάλα χρονικά διαστήματα, τελικά αθωώνονται ώστε να κάνουν χώρο για τους επόμενους. Το 2011 ο  Sudhir Dhawale, εκδότης του περιοδικού Vidrohi και ιδρυτής των Δημοκρατών Πανθήρων, ο οποίος είχε παίξει βασικό ρόλο στην οργάνωση των νταλίτ μετά τη σφαγή 4 νταλίτ στο Khairlanji της Μαχαράστρα το 2008, συνελήφθη ως συμπαθών τους μαοϊκούς. Ο Dhawale, απαλλάχτηκε από κάθε κατηγορία μόλις λίγες μέρες μετά την απαγωγή του Σαιμπάμπα .
Ο Arun Ferreira πιάστηκε ως “φοβερός και τρομερός Ναξαλίτης” το 2007. Του φορτώθηκαν εφτά κατηγορίες, για ανατίναξη αστυνομικού αυτοκινήτου, εμπρησμό, επίθεση, φόνο και πυροβολισμούς κατά αστυνομικών στη Ναγκμπούρ  , τη Γκόντια και το Γκαντσιλόρι . Μια απ'  αυτές τις επιθέσεις συνέβη όταν ο Ferreira ήταν στη φυλακή. Τα απομνημονεύματα του Ferreira, Τα χρώματα του Κελιού, όπου αφηγείται την περιπέτεια του στις φυλακές της Ναγκμπούρ, θα έβγαζαν τον δικαστή, που αρνήθηκε την εγγύηση στον Σαιμπάμπα, από την αυταπάτη ότι ο Σαιμπάμπα θα τύγχανε καλής μεταχείρισης στη φυλακή.
Τα τελευταία χρόνια διαδοχικές κυβερνήσεις έχουν καλλιεργήσει τη θεωρία των νόμιμων μαοϊκών, οι οποίοι είναι ακόμη πιο επικίνδυνοι από τους αντάρτες γιατί μπορούν να επικαλούνται το Σύνταγμα και του νόμους.  Την ίδια μέρα που μια καινούργια Salwa Judum  εγκαινιάστηκε στο  Τσατιγκάρθ  (παρόλο που η  Salwa Judum κρίθηκε “παράνομη και αντισυνταγματική” από το Ανώτατο Δικαστήριο) και μόλις λίγες μέρες προτού ο Πρωθυπουργός Μόντι ανακοινώσει νέα έργα χαλυβουργίας και σιδηροδρόμους, ο Γενικός Επιθεωρητής της Αστυνομίας Kalluri, έβγαλε μια ανακοίνωση όπου απειλεί ευθέως όσες ΜΚΟ παρέχουν νομική βοήθεια σ' αυτούς που κατηγορούνται για Ναξαλισμό. Ποινικοποιούνται δικηγόροι που επισκέπτονται φτωχούς αντιβάσι οι οποίοι σαπίζουν στις φυλακές.
Γιατί ο Σαιμπάμπα  είναι τέτοια απειλή; Γιατί τα τραγούδια των  Kabir Kala Manch πρέπει να πάψουν να ακούγονται; Γιατί ο  Sudhir Dhawale πρέπει να φυλακιστεί; Γιατί πρέπει να φορτωθούν μια ντουζίνα κατηγορίες στον  Arun Ferreira; Είναι γιατί οι ιδέες έχουν δύναμη. Όπως είπε κάποτε ο Τζορτζ  Όργουελ, “σε μια εποχή γενικευμένης εξαπάτησης, το να λες την αλήθεια είναι επαναστατική πράξη”.





* Η Manisha Sethi είναι επιστημονικός συνεργάτης στο Εθνικό Μουσείο και τη Βιβλιοθήκη Νεχρού. Διδάσκει στο Κέντρο Συγκριτικών Θρησκειών και Πολιτισμών στο  Πανεπιστήμιο Jamia Millia Islamia του Δελχί. Η  Seth είναι συγγραφέας i είναι ακτιβίστρια της Ένωσης Αλληλεγγύης Καθηγητών του  Jamia. Το τελευταίο της βιβλίο είναι το “Kafkaland- Προκατάληψη, Δίκαιο και Αντιτρομοκρατία στην Ινδία  Η Χώρα του Κάφκα εξετάζει το φρικιαστικό υπογάστριο της αντιτρομοκρατίας, όπου οι προκαταλήψεις και η ανομία είναι οι κανόνες λειτουργίας της. Από το  Μουμπάι μέχρι τη Μπάνγκαλορ, και από το Δελχί μέχρι τη Μάντια Πραντές, εξετάζει μερικές από τις πιο γνωστές περιπτώσεις τρομοκρατίας και δείχνει οτι το σήμα κατατεθέν των ερευνών για τρομοκρατία δεν είναι απλά κάποια παραβίαση των κανόνων αλλά  η κυνική προκατάληψη και η κτηνώδης βία που επιβάλλεται με πλήρη γνώση για  απόλυτη ατιμωρησία. Εξετάζει την ανησυχητική τάση της δικαστικής αδιαφορίας, όπου αγνοούνται σημάδια βασανιστηρίων, η έλλειψη στοιχείων, η απουσία νομικών  διαδικασιών σε περιπτώσεις εκδίκασης τρομοκρατικών υποθέσεων. Η Χώρα του Κάφκα αντικρούει τα κυρίαρχα αφηγήματα της αντιτρομοκρατίας και του ανερχόμενου βιομηχανικού - ασφαλίτικου συμπλέγματος. Η Χώρα του Κάφκα είναι η χώρα όπου η ατιμωρησία, οι προκαταλήψεις και η καχυποψία διατηρούνται βάσει νόμων, όπου η διάβρωση των συνταγματικών εγγυήσεων διαφημίζεται ως εσωτερική ασφάλεια, όπου η εταιρική απληστία μασκαρεύεται σαν εθνικό συμφέρον.
 Το άρθρο ''A teacher in jail ''  δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα www.hardnewsmedia.com στις 9 του Μάη. Την μετάφραση από τα αγγλικά για λογαριασμό της ΠΣ έκανε ο Αρης Λάμπρου










Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.